بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز
بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز

روز جهانی انیمیشن، آسیفا و فرهنگ ها

سلام عزیزان من در بیسکولنز، 

من حدیث ملکی هستم، فیلمساز انیمیشن، تصویرمتحرک ساز، و مصور ساز که در بیسکولنز روی ترویج علم و روحیه ی کنجکاوی و خلاق بودن کار می کنم. 

امروز روز جهانی انیمیشن هست یا International Animation Day (IAD)

2020 Poster by Regina Pessoa

پوستر انیمیشن 2020 از سایت asifa.net

 

 

این روز در سال 2002 یعنی سال 1381 توسط آسیفا  (انجمن بین المللی فیلم سازان انیمیشن -  International Animated Film Society) پایه گذاری شد

و این روزها انقدر گسترش پیدا کرده که در 50 کشور جهان به مناسب آن برنامه تشکیل می شود. البته خود آسیفا سال 1960 تاسیس شد برای همین در پوستر می بینید که عدد 60 نوشته شده به معنای جشن 60 سالگی آسیفا.

برنامه های ایران

ایران یک انجمن داخلی دارد به اسم آسیفا ایران که  به نوعی واسط اطلاع رسانی و ارتباط داخل با آسیفا است. قدیم این انجمن حکم انجمن صنفی را هم داشت اما بعد از اینکه سال 97 انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن در وزارت کار تشکیل شد، آسیفا زیر بخشی از خانه ی سینما است اما دیگر به کارهای صنفی مثل بیمه و بیمه تکمیلی و.. نمی پردازد. 

اما در مورد برنامه ها سال های گذشته همزمان با روز انیمیشن ( 6  یا 7 آبان - 28 اکتبر) انجمن علمی های رشته های انیمیشن هفته ی انیمیشن برگزار می کردند و در آن برنامه هایی مثل نمایش فیلم ، سخنرانی و کارگاه آموزشی و گاهی مسابقه قرار می داند. 

مثلا یادم می آید که

  • گروه انیمیشن  دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر 
  • گروه انیمیشن دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشکده صدا و سیما

برنامه هایی برگزار می کردند، اگر علاقه مند به انیمیشن هستید اما دانشجو نیستید یا سنتان کم است یا سر کار هستید و .... این را عامل محدود کننده نبینید حتما از طریق اینستاگرام، وب سایت و سایر راه های ارتباطی انجمن ها پیگیر باشید و موقع برنامه ها شرکت کنید. 

اما امسال که به دلیل کرونا برنامه ای به شکل حضوری برگزار نمی شود ، برنامه ها به شکل استریم از یوتیوب هست، در واقع با اینکه بخش جذاب حضور حذف شده اما بخش عالی ای و آن هم ارتباط با سایر گشور ها پررنگ تر شده. هر چند که به شکل داخلی هم لایو های اینستاگرامی زیادی قرار است به مناسب این روز اجرا شود. 

روز انیمیشن چیست؟

اگر بخواهم بیشتر با حال و هوای آن آشنا کنم ببنید دوستان آسیفا (آسیفای ایران منظورم نیست، بلکه آسیفا ASIFA به معنی انجمن بین المللی فیلمسازان انیمیشن منظورم است I= international) بخشی از یونسکو هست، بنابراین همین جا کلید کار دستتان می آید:

  1.  انیمیشن هایی که جنبه ی نمایش فرهنگ ها، یا عطر و بوی  مناطق مختلف را دارند پر رنگ تر هستند در واقع این یک اتفاق فرهنگی است
  2. به کلمه ی فیلم در آسیفا دقت کنید، بنابراین این اتفاق در مورد »فیلم» انیمیشن است 

منتها در دانشگاه ها، در محافل علمی و در فضای اینترنت باب شده که کلمه ی انیمیشن را به جای "فیلم انیمیشن " به کار می برند و یا دانشجویان و فارغ التحصیلی عبارت نادقیق "من انیمیشنی هستم" را به کار می برند که این گاهی نه تنها باعث گمراهی دوستان نوجوانی می شود که می خواهند وارد تولید فیلم و سریال انیمیشن شوند بلکه حتی موقعیت های شغلی نامرتبطی برای فارغ التحصیلان رشته ی انیمیشن ایجاد می کند. 

کمی در جشن امسال گشت بزنیم 

شما در هر سالی که دارید این مطلب را مطالعه می کنید می توانید به وبسایت روز جهانی انیمیشن سر بزنید و به روز باشید  

اما امسال حتما حتما یوتیوب رسمی را به این آدرس دنبال کنید، که با وجود کرونا قطعا پربارتر از قبل خواهد بود.


چرا 28 اکتبر

تا این همراهم بوددید آیا برایتان سوال پیش آمد که چرا 28 اکتبر ؟ 

سال 1892 بود که امیل رینود(Emile Reynaud)  با کمک دستگاه «نمایشگر نوری » تصاویر متحرک را روی پرده انداخت و آن روز 28 اکتبر بود این دلیل انتخاب روز هست. 

در واقع اگر تاریخ را بررسی کنیم از شیرینی های آن این هست که چه طور یک کار باعث به به جلو افتادن همه می شود، فرد واحدی وجود ندارد:

امیل از عکس استفاده نکرد در واقع تلق های رنگ شده و نقاشی شده بود. 

سال 1891 بود که ادیسون دستگاه کینتسکوپ kinetoscope را ساخت 

 و سال 1895  بود که برادران لومیر دوربین و پروژکتور خود را معرفی کردند و سینما آغاز شد. 

کتاب انیمیشن مستند اثر رخساره قائم مقامی انتشارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربیکتاب ایده هایی برای انیمیشن کوتاه اثر کارن سالیوان و دیگرانکتاب راهنمای جامع انیمیشن اثر ریچارد ویلیامزکتاب دانستنی های نجات بخش انیمیشن اثر ریچارد ویلیامز انتشارات بنیاد سینمایی فارابی
تهیه کتاب انیمیشن مستندتهیه ی کتاب ایده هایی برای انیمیشن کوتاهتهیه راهنمای جامع انیمیشنتهیه کتاب دانستنی های نجات بخش انیمیشن


اگر در اینترنت چرخی بزنید می بینید که در زمینه ی فیلم و کلیپ انیمیشن انواع مختلفی می بینید، برخی با شخصیت با داستان و برخی تجربه گرا در متحرک سازی اشیا، بافت ها و ...

همین الان امتحان کنید با هر چیزی که دارید، گوشه ی کتاب، گوشه ی دفتر ، یک موبایل و یک میوه و...

در اینستاگرام و جاهای دیگر پست کنید و من را صدا بزنید 

و در اینجا کتاب هایی برای علاقه مندان به هنر معرفی می کنم  برای اطلاعات بیشتر روی هر کدام کلیک کنید.

کتاب هنر سینما اثر دیوید بوردول و کریستین تامسون نشر مرکزماگ هیدورا طرح عشق سینماکتاب اصول کارگردانی سینما اثر نیکولاس تی پرافیزاستیکر وی وین آرت طرح سینما کد S84
مشاهده قیمت کتاب هنر سینمامشاهده ی قیمت ماگ عشق سینمامشاهده قیمت کتاب اصول کارگردانی سینماامشاهده قیمت استیکر دیواری دوربین 


یادتان نرود که من را در اینستاگرام، آپارات، یوتیوب ، پادکستها یم را و گروه ها را در اینجا دنبال کنید. همچنین عضو خبرنامه شوید تا ماهی یکبار برایتان ایمیل های خوبی بفرستم. 

شاد و کنجکاو و خلاق باشید

حدیث ملکی (فیلمساز انیمیشن، تصویرساز، مصورساز و مروج علوم  اعداد و الگوها) 





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.